Recenzió

Máté Brigitta, Ötlettől a megvalósításig, Jászapáti, ABC KIADÓ – KVT Kontakt Kft., 2018, 1. kiadás

Amikor Máté Brigitta Ötlettől a megvalósításig című könyvét a kezembe vettem, félve nyitottam ki. A könyvesboltokban elszaporodtak a Hogyan legyünk sikeresek?, Hogyan legyünk jobbak?, Hogyan éljünk meg magunkból? típusú könyvek. Úgy gondoltam, ez is egy a sok önmagát megvalósító, női könyvből, de rögtön megváltozott a véleményem, amint beleolvastam. A szerzőnő ugyanis nem osztja az észt, nem játssza a mindenhatót. Ez a gyakorlati feladatokkal teletűzdelt írás valóban hasznos, bár még megvannak a maga gyermekbetegségei, mint ahogy az a magánkiadású, első műveknél lenni szokott.

A könyv nem titkoltan azoknak szól, akik váltani akarnak. Váltani az életükben, a munkájukban, a vállalkozásukban. A szerzőnő lépésről lépésre segíti az olvasót, hogy ez a változás valóban be is induljon. Az Ötlettől a megvalósításig ugyanis nem ígér csodát, nem azt mondja, hogy ezzel máról holnapra milliomos leszel, hanem elindít az afelé vezető úton. Nem hiteget, nem ámít, csak kedvesen nógat és néha fájó pontokra tapint.

Saját élethelyzeteit is bemutatva ad útmutatót a stratégiád kialakításához, az üzleti terved elkészítéséhez, az időbeosztásod újragondolásához, az életed rendbe tételéhez. Brigitta beszél halálos betegségének legyőzéséről, szülei elvesztéséről, de nem sír, nem panaszkodik, csak elmondja, mit kell tenned. Mit kell tenned neked is ahhoz, hogy túllépj a veszteségeken, legyőzd saját félelmeidet és végre ki tudj lépni a komfortzónádból.

Az Ötlettől a megvalósításig tulajdonképpen egy feladatgyűjteménnyel ellátott tankönyv. A 17 fő fejezetben ugyanis végrehajtandó feladatokat kapunk, így nem árt, ha van nálunk papír és toll is olvasás közben. Ráadásul az írónő rendszerint vissza is kérdez az olvasótól! Igen, a könyv igazi interaktív olvasmány és fejlesztőtár is egyben.

A puha kötésű, fűzött, közel 200 oldalas, A/5-ös útmutató nyugodtan nyúzható, szamárfülezhető, sőt ajánlott is úgy használni, mint egy valódi tankönyvet. És attól sem kell tartani, hogy valamit esetleg nem értünk benne. Máté Brigitta igyekszik tényleg emberi nyelven, közérthetőn elmagyarázni a legidegenebb marketing szakszavakat is. Ráadásul a könyv végén az elérhetőségét is megadja, hogy valóban interaktív kommunikáció alakuljon ki író és olvasó között. A könyvhöz érdemes letölteni még az Üzleti Évtervező 20191 nyomtatható e-bookot is, amely azonnal láthatóvá teszi a tanultakat.

A Gitta Grafika által tervezett borítón a főcím alatt egy alcím is található: „Élet és vállalkozás fokról-fokra inspiráló történetekkel és általad is beépíthető gyakorlatokkal”. Hogy könnyebben emészthető legyen a stratégiagyártás és az üzleti terv készítése, Brigitta valós emberek igaz történeteivel lazít rajtunk. Olyannyira igaziakkal, hogy személyes csetekből, levelezésekből idéz, amelyeknek az a célja, hogy további önbizalmat adjanak az olvasónak. Az egyik ilyen szereplő pont eme recenzió szerzője, vagyis d’Elhougne Viktória a davidavan.hu blogról.

Amikor Máté Brigitta felkért a recenzió megírására, egyrészt megtisztelve éreztem magam, másrészt kicsit kényelmetlenül is. Hiszen hogy néz ki, hogy egy olyan könyvről értekezem, amelyben én magam is benne vagyok. Aztán rájöttem, ez is egy feladat az írónőtől. Egy újabb lépés, lépcsőfok, amelyet magamnak, viszonylag kezdő vállalkozónak kell elérnem. Brigitta az, aki ismeretlenül is nógat, támogat az utamon, és a könyvben nekem szánt fejezet is pont erről szól: a segítségről. Arról, hogy néha elég csak egy félórás konzultáció is a tisztánlátáshoz. A neki írt soraim bele is kerültek a könyvébe: „Nekem voltak céljaim, voltak ötleteim, csak a hogyanig nem jutottam el. Ehhez kellettél te. Időt akartam, hogy a nap 24 órája legalább 30 legyen, és te pontosan rámutattál azokra a percekre, amelyekből ez összejöhet. (…) Már az első beszélgetésünk során tökéletesen láttad, hol vannak szabad lyukak a napjaimban. Nem beszélve az ötleteidről, amelyek lépésre késztettek. Magamtól sosem mertem volna fejest ugrani a mélyvízbe.” (132.)

Mert az írónő éleslátása és hozzáértése vitathatatlan. Erről tanúskodik a könyv többi interjúalanya is. „A könyvben csak hétköznapi szereplők vannak, olyanok, akik nap mint nap hétmérföldes csizma nélkül kell, hogy megtegyék a hét mérföldet, egy csomó teherrel a vállukon.” (41.) Kissné Weidinger Vera, a ronikulcsa.hu és a parkapcsolatmuhely.hu weboldalak tulajdonosa, Lukács Ágnes, a motil.hu játékwebshop tulajdonosa, Mándó Milán, a minner.hu és a minnerakademia.hu vezetője és egy különleges személy, Emma, az írónő kislánya.

Brigitta tényleg nem fél bepillantást engedni az életébe. Ettől aztán különösen közvetlen is lett ez a segítő könyv. Az olvasó valóban érezheti, hogy mindenki ugyanolyan eséllyel indulhat el az úton, és mindenki fel is juthat a legfelső lépcsőfokra. A szerzőnő nem véletlenül adta weboldalának is a lepcsofok.com elnevezést. Ott írja a következőket: „Akár írásban fejlődnél, akár hivatásodban szeretnél kibontakozni, örömmel kísérlek utadon. Szívvel-lélekkel, gyermeki lelkesedéssel hiszek abban, hogy bárki képes bármely élethelyzetéből lépni és utat, példát mutatni másoknak is.”
Máté Brigitta intézményi kommunikátorként és vállalati sajtószóvivőként kezdte a pályáját, de ma már egyéni vállalkozásából él. Tartalomgyártás- és írástechnikai kurzusokat tart, mellette pedig – ahogy ő írja magáról – „szövegíró, marketinges, stratéga, lektor, anyuka, nő és minden, ami ezzel jár.”2

Jólétre Nevelés Naptár


Pin It on Pinterest