Általában iskolakezdéskor gondolkoznak el a szülők, hogy nagyobb megújulást adnak a gyerekszobának. Legtöbbször ilyenkor cserélik le a leesésgátlós ágyat, és ilyenkor kerül be a kis rajzasztal helyett az íróasztal is. De vajon mire érdemes figyelni az átrendezéskor, hogy hosszú távon is megfeleljen a szoba? Erre kaptok választ ebben a bejegyzésben.

Ahhoz, hogy a gyerekszoba elrendezése hosszú távon is jó legyen, érdemes átgondolni, milyen funkciókat lát el a helyiség. A gyerekszoba általában egy komplex tér, ahol rengeteg mindennek helyet kell biztosítanunk. A gyerekszoba ugyanis dolgozó, háló és nappali is egyben. A gyerkőc saját tere.

A gyerekszoba fő alkotóelemei:

  • ágy
  • tárolók
  • asztal
  • szabad terület

Vegyük sorra az alkotóelemeket:

Ágy

A szoba alapterületében ez az a tárgy, ami a legnagyobb helyet foglalja el, így ennek a helyét érdemes legelőször kitalálni. Mivel az ágyban leginkább este vagyunk, így nem feltétlenül szempont, hogy ablak közelében legyen. Az éjjeli lámpa adhat elég fényt. Sokan sokfélék vagyunk, így mindenkinél más szempont dominál az elhelyezésében:

  • az ágyból rálásson az ajtóra, vagy
  • ágyból fekve kilásson az ablakon, vagy
  • épp kuckósítani lehessen az ágy környezetét.

Ezeket érdemes figyelembe venni a helyének kitalálásakor.

Méretét tekintve legalább 80×200 cm méretű fekvőfelületben gondolkozzunk, tehát iskoláskorban az ágy már lehet nagy méretű. Figyeljünk arra, hogy a kerettel, fejvéggel együtt ez sokkal nagyobb is lehet.

Ha hosszú távon gondolkodunk és a hely is elegendő, akkor bekerülhet egy 120×200 vagy 140×200 cm méretű ágy is, vagy akár kihúzható/kinyitható ágyb is megfelelő lehet. Ez nagyon hasznos barátok ottalvásakor.

Gyerekszoba kialakítása iskoláskor

Itt a dobogó úgy lett kialakítva, hogy a meglévő 90×200 cm matracot felhasználtuk, de egy 120×200 cm matracra cserélik, ha szükség lesz rá, mely a 130 cm széles dobogón kényelmesen elfér.

Tárolók

Ez a funkció foglalja el a másik legnagyobb területet a szobából. Sorra kell venni mit fogunk itt tárolni. A gyerkőc kabátjait, cipőit és ágyneműit is itt tároljuk, vagy csak a felső és alsóruházatot, esetleg van gardrób – ahova a ruhák kerülnek – és a szobában csak a játékokat, könyveket kell elhelyezni? Ha ezeket végiggondoltuk, akkor már látszik, hogy mekkora tárolómennyiségre van szükség. Kell-e 60 cm mély szekrény, hiszen akasztós részre is szükség lehet, vagy elég a 30-40 cm mély polc.

Gyerekszoba tervezése, ha közeledik az iskoláskor

Asztal

Óvodás korig az asztal és a szabad terület még szinte egybeolvad, hiszen általában alacsony asztalt szoktunk használni kis székkel. Azonban ez a két terület az íróasztallal már el fog különülni.

Egy általános íróasztal esetén 75 cm magasság az ideális 45 cm magas székkel, tehát 30 cm magasságkülönbség a megfelelő. Iskolakezdéskor a gyerekek törzsmagassága még alacsonyabb, így a 30 cm különbség lehet kevesebb is. Léteznek változtatható magasságú asztalok és persze székek esetén is van mód a változtatható ülésmagasságra.

Szék esetén érdemes átgondolni, hogy mi a megfelelő. 3 fő verzió van:

  • fix lábú, fix üléssel,
  • fix lábú, forgó üléssel,
  • görgős lábú, forgó üléssel.

Szőnyeg esetén a görgős szék problémás lehet, illetve a gyerkőc magának is nehezebben tudja odaállítani. Az ergonómiai kialakítására is oda lehet figyelni, de mivel ők várhatóan nem napi 8 órában fognak ott ülni, így ez kevésbé jelentős.

Asztalméret esetén fontos még tudni, hogy az emberi vállszélesség 60 cm, a legkisebb asztal szélességet ehhez érdemes igazítani, 1 méterben mindenképp kell gondolkodni. Ehhez viszont fontos, hogy a lábtérből ne vegyünk el helyet, tehát alsó tárolás 1 méter szélesség esetén ne legyen.

Ha az asztal alatt fiókos tárolót szeretnénk, akkor legalább 120 cm széles asztalra lesz szükségünk. Az asztal fölötti tárolást is érdemes átgondolni (ceruzák, tollak stb.). Kis méretű asztal esetén terjeszkedhetünk a falra, vagy egy mellette lévő komód, bútor oldala is sokat segíthet.

 

A természetes fény az asztal esetén a legfontosabb. Legjobb, ha az asztal szemben van az ablakkal (ha radiátor van alatta akkor szellőzőnyílás vágható az asztallapba). Ha ez nem megoldható, akkor a gyerkőc jobb- vagy balkezessége függvényében válasszuk ki, hogy melyik falra forgatjuk át az asztalt. Tehát ha jobb kezes, akkor úgy helyezzük el, hogy bal oldalról jöjjön a fény. Térben álló asztal esetén is vegyük figyelembe a fényviszonyokat.

Gyerekszoba tervezése, ha közeledik az iskoláskor

Jobbkezesség esetén így forgassuk az asztalt az ablakhoz viszonyítva.

Szabad terület:

A szabad terület óvodás korig a padlót jelenti. Ahogy nőnek a gyerkőcök, egyre inkább fölfelé terjeszkednek, végül asztal és fal lesz belőle – poszterek, kitűzőtáblák, kis polcok. Az egyediségük, személyiségük itt tud kibontakozni. Kiteszik az alkotásaikat, azokat a tárgyakat, amelyek sokat jelentenek nekik. Fontos, hogy ezt a területet megadjuk számukra.

Gyerekszoba tervezése, ha közeledik az iskoláskor

Ha több gyermek lakik egy szobában, akkor ezeket még jobban át kell gondolni, hogy mindegyiknek meg legyen a személyiségéhez megfelelő területe és felülete. Olyan helyen aludjon, ahol jól érzi magát, elegendő tárolóhely álljon a rendelkezésre és legyen saját szabad területe, ahol kibontakozhat a személyisége.

Gyerekszoba tervezése, ha közeledik az iskoláskor

Klucsik-Lengyel Orsolya
KLONDesign

 

Jólétre Nevelés Naptár


Pin It on Pinterest